Det var bestemt ikke uden betænkeligheder, at jeg for nogle dage siden sagde ja tak til et job i min storebrors firma. Det var ikke, fordi jeg har noget som helst negativt at sige om min storebror, men det med at være ansat hos et familiemedlem er efter min mening noget, man skal være ret varsom med.
Men min bror pressede på, for han stod og manglede et menneske i firmaet, der yder alle former for receptionsservice for forskellige virksomheder, som du kan læse om her. Og du er jo perfekt til sådan et job, sagde han, for selv om du nærmer dig de 40 år, så lyder du i telefonen som en helt unge pige, og i den type job er det faktisk en kvalifikation i sig selv at have en tiltalende stemme.
Og ja, jeg var da godt klar over, at jeg har kvalifikationerne til at varetage den slags opgaver, for jeg har i en del år arbejdet i receptionen i en større virksomhed, hvor jeg også i perioder har passet omstillingsbordet, så det med telefonpasning er i hvert fald noget, jeg har erfaring med.
Min bror gav sig til at fortælle mere detaljeret om arbejdet i hans firma, som han startede for bare fire år siden, men som allerede er vokset ganske betydeligt. Han fandt den gang ud af, at mange især mindre firmaer havde et problem med at få besvaret opkald fra kunderne. Typisk handler det om firmaer, der ikke er store nok til at lønne en ansat til at tage sig af henvendelser fra kunderne. Det handler i mange tilfælde om håndværksvirksomheder, hvor det kan være en stor belastning for mester selv, hvis han i løbet af arbejdsdagen hele tiden bliver forstyrret af opkald. Realiteten er jo, at mobiltelefoniens udbredelse har gjort det muligt for en håndværksmester at passe også sit job som virksomhedsejer, mens han selv deltager i det håndsværksmæssige, men i mange tilfælde forstyrrer det ganske enkelt for meget i hans arbejde.
En af vores opgaver, forklarede min bror, er det vi kalder screening af indgående telefonopkald. Det handler om, at vi har nogle faktuelle oplysninger om vores kunders firmaer, så vi i mange tilfælde kan besvare et opkald uden at forstyrre vores kunde. Hvis en eller anden for eksempel ringer til tømrermester XX for at få hans mailadresse, er det jo ikke nødvendigt, at han skal stå på et stillads og besvare sådan et opkald.
Med andre ord, understregede min storebror, så handler det altså ikke kun om telefonpasning, men også om at kunne tænke selv og besvare mange af de opkald, der kommer ind til vores kunder – eller i andre tilfælde tage imod besked fra den, der ringer op, så vi kan give ordentlige oplysninger til vores kunde.
For en stor del af vores arbejde består også i en god beskedservice, så vores kunder får mulighed for at vende tilbage til den, der har ringet op, med et relevant svar.
Det var lykkedes for min bror at overbevise mig, så jeg har sagt ja til jobbet og starter på mandag.
