Det har faktisk været meget spændende at være med i medarbejderstaben i det helt nye og temmelig store supermarked, som åbnede her i byen for en måneds tid siden. Den landsdækkende kæde, der står bag supermarkedet, havde fra en start valgt en ny strategi for hele opstartsfasen, og det har været spændende at være med til.
Som souschef i forretningen blev jeg ansat hele tre måneder før den planlagte åbningsdag, og min chef var også blevet ansat i sin stilling. Han kommer i øvrigt fra en stilling som souschef i et andet af kædens store supermarkeder.
På min første arbejdsdag havde butikschefen, jeg og et par mennesker fra supermarkedskæden et flere timer langt møde, hvor eneste emne var at planlægge vores indsats i tiden frem mod åbningsdagen. Fra den øverste ledelses side var det blevet tilkendegivet, at man gerne ville forsøge at få en godt sammentømret medarbejderstab på plads helt fra starten.
Derfor havde man også valgt at investere noget mere i forberedelserne, sådan at vi kunne ansætte alt vores nye personale med tiltrædelse fire til seks uger før åbningsdagen, og tiden skulle så bruges dels til de egentlige forberedelser, dels til at coache medarbejderne, så vi helt fra start kunne præstere den bedst tænkelige service overfor de forhåbentlig mange kunder.
Som chefen fra supermarkedskædens forretningsdivision udtrykte det, så skulle en god del af tiden op til åbningen bruges på teambuilding, så samtlige medarbejdere kunne få så godt et kendskab som muligt til hinanden og have muligheden for virkelig at trække på samme hammel og i den efterfølgende daglig være indstillet på at bakke hinanden mest muligt op. Og til teambuilding bruger vi altid ahakompagniet.
I den sammenhæng var der også i budgettet for det nye supermarked afsat penge til nogle aktiviteter i retning af teambuilding, og den nye butikschef havde allerede været i gang med at undersøge de muligheder for sådan nogle aktiviteter, der findes i og omkring vores by.
Det var et godt møde, vi havde på min første arbejdsdag, og jeg blev de følgende dage mere og mere sikker på, at min direkte overordnede – butikschefen – og jeg fungerede godt sammen og i mange situationer havde helt den samme indstilling til tingene.
Vi brugte meget tid den følgende måned på at ansatte nye medarbejdere, hvoraf de fleste heldigvis havde erfaring fra lignende jobs i forvejen. Men der var også nogle helt nye og ubeskrevne blade i den stab af medarbejdere, vi udvalgte, men det har jeg nu ikke været særligt nervøs ved, for der er i alle tilfælde tale om mennesker, som vi har udvalgt ved ansættelsessamtalerne og derfor har fået et godt indtryk af.
For et par uger siden havde vi et heldagsarrangement i en aktivitetspark her i byen, hvor der blev dyrket sport, spillet forskellige udendørs spil og løst en række opgaver i grupper. Det var virkelig god teambuilding, og samtlige af vores nye medarbejdere deltog den lørdag.
Så nu føler vi os rigtig godt klædt på til åbningsdagen, som er på fredag, hvor vi får travlt, fordi der selvfølgelig er en masse gode åbningstilbud til kunderne.

Det er altså altid en god idé at komme ud at opleve noget sammen. Der er intet som fælles oplevelser til at skabe en følelse af sammenhold. Så det med teambuilding kan jeg kunne anbefale. Det er i hvert fald noget der har givet gode resultater på de par arbejdspladser, hvor jeg har prøvet det.