Den vigtige reklame

Når man er en temmelig lille og ret nystartet virksomhed, er det ikke umiddelbart så ligetil at finde ud af, hvordan man bedst får markedsført sit produkt, som er ganske nyt på markedet. Jeg har ofte tænkt på, at det hele ville være meget nemmere, hvis man var en stor og slagkraftig virksomhed med et solidt, økonomisk rygstød, for så kunne man jo bare bruge nogle hundrede tusinde kroner på for eksempel tv-reklamer, som helt naturligt når ud til en bred kreds af danskerne.

Men sådan er det ikke. Økonomien i mit lille firma rækker ikke til den slags, så jeg må finde andre veje at gå. Nu er jeg så heldig, at min fætter, som jeg kender rigtig godt, er kreativ leder på et temmelig stort reklamebureau i Aarhus, så det har da været oplagt at få nogle gode råd fra ham, hvilket han bestemt også har været meget hjælpsom med.

En aften i sidste uge havde jeg inviteret ham på middag herhjemme, og han havde en masse gode forslag til, hvordan jeg kan komme videre med planlægningen af min markedsføring.

For det første, sagde han, er det vigtigt, at de potentielle kunder forbinder dit produkt med noget af høj kvalitet, og det får man dem ikke til ved bare at fortælle, at der er tale om høj kvalitet. Man skal i gang med en grundig branding af et produkt, som skaber en fornemmelse af genkendelse hos folk, når de støder på dit produkt.

Og det at støde på produktet vil ikke nødvendigvis sige, at de skal stå med dit produkt i hånden, for man kan også støde på produktet i form af, at man genkender et eller andet, som man umiddelbart forbinder med dit produkt.

I vores reklamebureau har vi den absolut bedste tegner til logo design i Aarhus, fortalte han, og han lovede at få hende til at lave et par udkast til et logo til min virksomhed, for det er overordnet absolut et must at have et logo, som kan skabe netop den oplevelse af genkendelse, jeg før talte om, sagde min fætter.

Jeg kunne mærke på ham, at han var ved at tale sig varm, så jeg fik også en hel forelæsning om fænomenet branding, som ikke direkte berørte min egen situation. Men selvfølgelig havde jeg brug for hans gode råd – også hans råd om mere generelle principper for markedsføring, for jeg kommer jo nok også på et senere tidspunkt i en situation, hvor jeg skal bruge den viden, han kunne give mig.

I hvert fald fandt jeg ud af, at det er vigtigt at få skabt sig en visuel identitet, der kan skabe den oplevelse af genkendelse, som min fætter talte så meget om. Han fortalte, at han personligt mente, at et rigtig godt logo betyder mere end det rigtige navn på virksomheden eller for den sags skyld det aktuelle produkt. Men der er jo undtagelser, nævnte han, for sådan en verdensomspændende dansk virksomhed som Lego bruger jo egentlig virksomhedens navn som logo – dog med en helt specifik typografi.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*